Nuffnang Adds

SAYA AJAR KAMU SUPAYA LEBIH PANDAI DARI SAYA ATAU SETIDAKNYA SAMA PANDAI DENGAN SAYA DAN KALAU KURANG PANDAI TAK MENGAPA ASALKAN KAMU BERAKHLAK MULIA
FREE TO CLICK

Search This Blog

Thursday, February 6, 2014

Review sekolah di Finland

Saya ada terbaca satu artikel bertajuk " What's so great about schools in Finland"
Artikel ini diterbitkan pada jan 2013 yang saya rasa berkaitan dengan sistem yang ada di Malaysia kini.

Dunia kini melihat kepada sekolah yang terdapat di Finland, sebagai satu model yang berjaya. Finland telah dijadikan satu penanda aras bagi contoh model yang berkembang maju, sistem pendidikan inovatif yang memberi penekanan kepada main stakeholder : pelajar
Kenyataannya adalah Finland adalah top three dalam tinjauan PISA. Ada beberapa perkara yang menarik dan boleh kita renungkan bersama samada ianya berlaku di Malaysia atau tidak..

Sebelum itu, ini adalah gambaran kelas yang ditunjukkan


Rasanya kelas dan bilik darjah di negara kita mampu mencapai tahap ini dengan adanya peruntukan.

Ciri yang dinyatakan dalam artikel :

THERE ARE NO PRIVATE SCHOOLS.
"Tujuan utama pendidikan adalah untuk berkhidmat sebagai instrumen menyamakan untuk masyarakat," kata Dr Pasi Sahlberg, Ketua Pengarah Pusat Mobiliti Antarabangsa dan Kerjasama di Kementerian Finland Pendidikan dan Kebudayaan

ALL ADMINISTRATORS HAVE WORKED AS TEACHERS.

"Kami telah dengan sangat berhati-hati memelihara hal pendidikan di tangan pendidik. Ia boleh dikatakan tidak wajar untuk menjadi pentadbiran pendidikan jika dia bukan seorang bekas guru"

"Jika anda mempunyai orang [dalam barisan kepimpinan] dengan tidak mempunyai latar belakang dalam pengajaran, mereka tidak akan mempunyai jenis perhubungan yang diperlukan untuk mentadbir"

THEY DON’T FOCUS ON TESTS.
"Finland tidak percaya anda pasti boleh mengukur intipati pembelajaran," kata Sahlberg Laporan Hechinger. "Anda tahu, salah satu perbezaan yang besar dalam pemikiran tentang pendidikan dan seluruhnya adalah bahawa di Amerika Syarikat ia berdasarkan kepercayaan dalam persaingan. Di negara saya, kita berada dalam pendidikan kerana kami percaya dalam kerjasama dan perkongsian. Kerjasama adalah titik permulaan teras untuk pertumbuhan. "Untuk itu, ujian tidak benar-benar bermula sehingga pelajar adalah" baik ke remaja, "menurut Times.

TEACHING IS A REVERED PROFESSION.
"Profesion keguruan adalah salah satu kerjaya yang paling terkenal di Finland, jadi anak-anak muda mahu menjadi guru," kata Inai Virkkunen, Menteri Finland Pelajaran Laporan Hechinger. "Di Finland, kita berfikir bahawa guru adalah kunci untuk masa depan dan ia sebagai profesi dan sangat penting sebab itu semua, anak-anak muda yang berbakat mahu menjadi guru." Ia wajib untuk guru-guru mempunyai ijazah sarjana, proses yang biasanya mengambil masa lima tahun, dan memerlukan intensif diselia latihan guru.

THEY TRUST TEACHERS.

"Guru-guru di Finland boleh memilih kaedah pengajaran mereka sendiri dan bahan-bahan. Mereka adalah pakar-pakar kerja mereka sendiri, dan mereka menguji murid-murid mereka sendiri, "kata Virkkunen. "Saya rasa ini juga merupakan salah satu sebab mengapa pengajaran adalah satu profesion yang menarik di Finland kerana guru-guru bekerja seperti pakar-pakar akademik dengan murid-murid mereka sendiri di sekolah.

THEY INTEGRATE FOREIGN STUDENTS.

Walaupun Finland terutamanya negara bangsa yang sama, terdapat poket di mana populasi pendatang semakin bertambah, khususnya berhampiran Helsinki, di mana 30 peratus adalah pendatang. "Biasanya, jika kanak-kanak datang dari sistem persekolahan sangat berbeza atau masyarakat, mereka mempunyai satu tahun dalam suasana yang lebih kecil di mana mereka belajar Finland dan mungkin beberapa mata pelajaran lain," kata Virkkunen. "Kami cuba untuk meningkatkan tahap mereka sebelum masuk ke kelas biasa." Sekolah Finland juga cuba untuk mengajar bahasa ibunda pelajar-pelajar pendatang 'sebanyak mungkin. "Ia amat mencabar," katanya. "Saya fikir dalam Helsinki, mereka mengajar 44 bahasa-bahasa ibunda yang berbeza. Kerajaan membayar untuk pelajaran dua jam setiap minggu untuk murid-murid ini. Kami fikir ia adalah sangat penting untuk mengetahui anda sendiri lidah-yang anda boleh menulis dan membaca dan berfikir di dalamnya. Maka ia lebih mudah juga untuk mempelajari bahasa lain seperti Finland atau Inggeris, atau mata pelajaran lain.


Pandangan saya

Jelas sekali, sistem pendidikan Finland atau mana negarapun tidak boleh hanya diambil dan dimasukkan ke dalam sistem pendidikan yang lain. Terdapat terlalu banyak faktor berbeza untuk pemindahan sistem pendidikan ini berlaku. Sebagai contoh paling mudah, enrollment murid ,penduduk Finland adalah hanya kira-kira 5.3 juta. Saya nasihatkan jangan sesekali mencuba kerana ia tidak akan berfungsi kerana pendidikan merupakan sistem yang sangat kompleks." 

Sistem Pentaksiran Berasaskan sekolah nampaknya juga dilaksanakan disini. Kita cuba berubah dari budaya pendidikan yang berteraskan persaingan dimana ada murid rasa tidak suka dibezakan dan malu persaingan.

Kata Sahlberg. "Di negara saya, kita berada dalam pendidikan kerana kami percaya dalam kerjasama dan perkongsian. Kerjasama adalah titik permulaan teras untuk pertumbuhan. "

credit to:
http://blogs.kqed.org/mindshift/2012/01/whats-so-great-about-schools-in-finland/

No comments:

Post a Comment

Nuffnang Adds